بازيافت ماده اصلي يونوليت (EPS)

بازيافت ماده اصلي يونوليت (EPS)

با پيشرفت چشمگير تكنولوژي و افزايش جمعيت وحجم بالايي از مواد زائد روزانه بازيافت ماده اصلي يونوليت (EPS) در جهان نگراني در زمينه زيست محيطي بوجود آورده است اين مواد زائد آهن , شيشه , ماده اصلي يونوليت (EPS) شامل مي شود. كه دفع اين مواد به علت حجم بسيار بالايي كه دارد مشكلاتي را بوجود مي آورد . بازيافت اين مواد باعث جلوگيري از مصرف منابع طبيعي و كاهش خطرات زيست محيطي شده است . استفاده از EPS به دليل سبك بودن و راحتي كار با آن روز به روز در حال گسترش است .

ماهيت پلي استايرن كه ماده اصلي يونوليت , اين امكان را بوجود آورده كه قابليت بازيافت را داشته باشد. پلي استارين به دليل خاصيت اسفنجي كه دارد كاربرد بيشتري نسبت به مواد ديگه از جمله مقوا و چوب دارد . از سال ۱۹۹۴ بازيافت پلي استايرن شروع شد و در آن سال ۴۲/۱۵ ميليون كيلو گرم بازيافت شد كه اين رقم در سال ۲۰۰۲ بيش از ۵۹/۲۳ ميليون كيلوگرم رسيد. روش هاي مختلفي براي بازيافت اين ماده وجود دارد از جمله مي توان تبديل به استيرومول (مواد مورد استفاده در كود هاي كشاورزي ), ذوب و تبديل به مواد خام براي توليد مواد بازيافتي كرد و يا دفن و سوزاند( زماني كه اين ماده سوزانده مي شود به دليل اينكه از هيدروژن و كربن تشكيل شده است در صورت سوختن به آب و دي اكسيد كربن تبديل مي شود)

با توجه به مصرف گسترده توليد و مصرف انواع محصولات EPS ميزان بازيافت ضايعات بسيار پايين است . به دليل اينكه هزينه جمع آوري آن بالا است و چون بيشتر محصولات EPS مملو عوامل پف زا است درصد كمي از اين محصولات حاوي استايرن است . به همين علت هزينه حمل بالايي براي شركت هاي بازيافت متحمل مي شود .

يكي از روش هايي كه حجم ضايعات كم مي كند . استفاده از دستگاه هاي فشرده سازي است , روش ديگر ضايعات EPS به وسيله خرد كن به ابعاد كوچك تبديل مي شود بعد فشرده شده و راحت تر مي توان حمل كرد . استفاده از اين روش ها حجم ضايعات به كاهش داده و بازيافت اين مواد را به يك فعاليت سودآور تبديل كرده است .

كاربردهاي بازيافت EPS

  1. توليد سيمان فوق سبك حاوي ۸۵ درصد EPS بازيافت شده و ۱۵درصد سيمان
  2. بلوك سيماني كه عايق گرما
  3. توليد انواع قاب در پنجره , چوب لباسي و اسباب بازي
  4. لوازم التحرير : خط كش , در خودكار و …
  5. انواع پوشش هاي بسته بندي
  6. خرد كردن مجدد و فرآوري با بتن براي تشكيل مصالح ساختماني سبك براي ديوار , سقف و …
  7. توليد آجر سبك
  8. توليد ملات عايق كاري
  9. توليد مصالح پوشش براي كاربردهاي داخلي و خارجي
  10. ساخت انواع كودهاي آلي و نرم كردن خاك
  11. استفاده مجدد با درصد هاي پايين در توليد بلوك
  12. انواع پوشش هاي بسته بندي
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.